Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Suzanne Vos

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

26 September 2015 | Vietnam, Hanoi

Gister avond hebben we mogen genieten van een dinner met de hele groep. We gaan 5 minuten lopen en komen dan bij een klein restaurant. (Overigens zijn alle gebouwen klein in Hanoi omdat men moet betalen per strekkende meter. Dus smalle maar hoge gebouwen.) Op tafel worden allemaal borden met eten gezet en men kan dus alles zelf pakken voor iedereen wel iets! De loempia's zijn overigens erg lekker hier! Om 9 uur zijn we weer op de kamer en vallen we spreekwoordelijk in COMA! Na 34 uur wakker waren we toch wel moe!

Vandaag vroeg opstaan om half acht behoren we een wake up call te krijgen maar iets gaat er mis en die krijgen we om 8 uur terwijl we net op het punt staan te gaan eten! Heerlijk ontbijt met gewoon brood croissants en andere zoete broodjes! We vertrekken richting het mausoleum van Ho Chi Min de grote leider van Vietnam nadat de Fransen waren vertrokken (hij was ook 1 van de redenen dat ze zijn vertrokken) en tijdens de aanvallen van Amerika. Het mausoleum is een groot lelijk ding wat op een Lotus bloem moet lijken maar wij kunnen dat er echt niet van maken. Het lichaam van Ho Chi Min is echter niet aanwezig in het mausoleum. (Het is waarschijnlijk weg om opgelapt te worden aangezien de man gebalsemd is en in een glazen kist opgebaard. Zoals wel meer grote communiste leiders.) Dus we kunnen het lichaam niet bezichtigen. (Wat wij niet zo erg vinden aangezien je dan lang in de rij moet staan en ook nog eens erg keurig gekleed moet. Om naar daarna in 30 seconden langs een kist te lopen want stil staan mag niet praten mag niet en foto's zijn helemaal uit den boze!!

We lopen door naar de presidentiële paleis. Deze ligt achter het mausoleum. Hier kun je de Franse invloeden erg goed zien. Alleen is alles geel geverfd. Dit voorkomt algen afzetting. Ondertussen is het gaan regenen en onweren. Nu zijn ze ook in de tuinen aan het werk en er zitten mannen boven in de bomen takken af te zagen, deze bomen zijn echt heel hoog metertje of 5, en ze blijven tijdens deze onweersbuien bui gewoon zitten. Oh en ze zitten ook niet vast ofzo.mEen heerlijk verfrissend buitje. We lopen door de landerijen en gebouwen die bij het paleis staan. Ho chi min heeft ook even in het paleis gewoont. Maar dit was voor hem te lux en hij besloot in het huisje van de elektricien te gaan wonen later is hij verkast naar een woning die leek op een bergkolonie woning. Maar nog wel steeds op dezelfde landerijen. Deze mogen we allemaal bezichtigen.

We gaan na het paleis richten de 1 palige pagode. Deze is het boegbeeld voor Hanoi. Het is een kleine pagode die gewijd is aan de female buddah. Hij staat zoals gezegd op 1 paal met een trap ervoor als je deze trap omhoog loopt kun je in de pagode kijken welke zo klein is dat een klein kind er net in staan kan. We gaan allemaal naar de trap en wachten keurig in rij om de pagode te mogen bezichtigen ( en dit duurt nog geen 2 minuten). Terwijl we staan te wachten komt een groep Indiërs er aan en die beuken alles en iedereen aan de kant om maar in die pagode te kunnen kijken. Wat een aso's! Dit wordt ze dan ook meerdere malen verteld maar het wordt er niet beter op.

We gaan naar de oudste universiteit van Hanoi. Die ook al bibliotheek is geweest. Het is nu ook geen universiteit meer maar meer een tempel. Je komt door 5 poorten en dus ook door 5 tuinen. In de derde tuin staan aan weers kanten stenen schildpadden met daarop een groot stenen plaat. Op deze plaat staan namen gegraveerd. Dit zijn de namen van elke student die ooit zijn diploma heeft behaald hier. Sommigen zijn echter weer verwijderd. Als het naderhand bleek dat je corrupt was ging er een zuur over je naam en werd je naam verwijderd. Deze stenen platen staan op schildpadden omdat in Vietnam de schildpad voor wijsheid staat. Men zegt dus ook wanneer men een schildpad (standbeeld of echt) over zijn koo wrijft dat dit wijsheid brengt. Dus de meeste standbeelden hebben een glad plekje op hun hoofd. Nu mag je ze niet meer aanraken. Door de vierde en vijfde poort staan tempels. Een rode tempel, de kleur van bloed wat leven betekend. En een houten tempel. In beide tempels zijn altaren om te bidden. In de laatste tempel is ook een soort ten toon stelling. Het is er erg mooi en de tuinen zijn erg rustgevend in zo een drukke stad als Hanoi.

Na de oudste universiteit/ bieb / tempel gaan we naar het Hanoi Hilton! Klinkt gezellig maar dat is het niet dit is namelijk de koos naam voor een gevangenis. Een gevangenis die gebouwd is door de Fransen. Goed te zien weer aan de bouwstijl en de gele kleur. Een groot deel van de gevangenis is al gesloopt maar een stukje hebben ze bewaard voor toeristen en andere belangstellenden. De muren zijn 3,5 meter hoog en een halve meter dik. Bovenaan de muur is een stroomdraad gespannen en er zit allemaal glas wat in beton gestort is bovenaan geen ontsnappen dus. In de tijd van de Franse heerschappij werd de gevangenis gebruikt voor politieke gevangenen. Na het vertrek van de Fransen is het een gewone gevangenis geworden. Tot de inval van de Amerikanen toen werd het een krijgsgevangenis. In deze gevangenis heeft ook John McCaine gezeten. Er staat nog maar een klein stukje maar het is genoeg om een indruk te krijgen hoe het er aan toe gegaan is in de gevangenis. Niet al te best er werd gemarteld en mensen werden er onthoofd ( Fransen he!) We gaan terug naar het oude centrum van Hanoi waar zich ons hotel bevind. Maar we gaan eerst eten. We lopen via allemaal smalle weggetjes war mensen op straat zitten te eten op erg kleine stoeltjes naar een restaurantje. Een leuk klein restaurant met er veel vogel kooien aan het plafond (zonder vogels). De eigenaar is verzamelaar. We krijgen wel erg veel eten in dezelfde trend als gisteravond borden met eten op tafel en allemaal wat opscheppen. Het smaakt weer heerlijk. De middag hebben we aan ons zelf we kunnen als we dit willen om 4 uur naar het waterpompen theater. Na even nog rond te kijken en nog een korte stop in het hotel is het weer tijd om te vertrekken voor de show dit moeten we ja zien.

Het waterpompen theater houd in dat er live muziek is en achter een bamboe gordijn staan mensen poppen te bedienen die in het water zitten. De muziek wordt erg leuk gedaan maar voor de rest vinden we het vreselijk. Wel zien we een erg leuk instrument tijdens de voorstelling en we besluiten er naar op zoek te gaan na de show. In de eerste winkel met instrumenten die we tegen komen hebben ze er 1 en niet duur dus die gaat met Jess mee naar huis.

Vanavond is het motto red oe! We komen met mede reizigers aan de praat en we besluiten om met 10 man naar een restaurant te gaan. We komen verzeild op een dakterras bij een druk plein! Erg leuk! Het is zaterdagavond en het is dan ook erg druk! We krijgen la carte eten. Dus het word spaghetti en rundvlees! Heerlijk! Na het eten gaat de ploeg uit elkaar en besluiten Jess en ik om naar de markt te gaan! Druk druk druk druk. Maar leuk om te zien. Tegen half 10 zijn we weer in het hotel nog ff yahtzee en dan slapen morgen vetrekken we uit Hanoi!

• 26 September 2015 - 23:42

Anita Louwes:

Hoi vakantiegangers,

Wij genieten erg van jullie reisverslag. Klinkt leuk! Veel plezier en een hele fijne vakantie!
    Groetjes van ons