Hué deel 2 - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu Hué deel 2 - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu

Hué deel 2

Door: Suzanne Vos

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

01 Oktober 2015 | Vietnam, Hué

De wekker gaat! Half 6 tijd om op te staan. Vandaag hoeven we de koffer niet in te pakken want we verlaten Hue morgen pas weer. Waarom dan zo vroeg nou we gaan naar het keizerlijkpaleis ( de Citadel) wat zich in Hue bevind. Dit is allemaal wandelen en weinig schaduw dus zo vroeg mogelijk hier naar toe.

We komen dan ook tegen half 8 bij het paleis aan. Er zijn veel restauratie werkzaamheden bezig aangezien tijdens de oorlogen het paleis flink gebombardeerd is en veel vernietigd is. Ook de Fransen hebben nog geprobeerd om de zoveel mogelijk te slopen bij hun vertrek. We gaan door de eerste poort hier kwamen alle soldaten e.d. Het paleis heeft 4 poorten. Na de laatste poort mag alleen de keizer en zijn familie komen. De poort hiervoor wonen al zijn concubines. Al zijn vrouwen dus wat er wel een stuk of 500 konden zijn. We komen langs allerlei mooie poorten en kleine gebouwen die wel gespaard zijn. De kronigszaal, een paar tempels en het huis van de moeder van de keizer staan nog. Dit zijn de enige grote gebouwen die nog staan. We lopen via de buitenste ring langs de dikke wanden die deze paarse verbodenstad (zo ook wel genoemd, heeft wel wat van de verboden stad in China) elke keer doen we weer en stap dichter naar de binnenplaats. De poorten zijn erg mooi gemaakt en op elke port staan de bescherm dieren van Vietnam. De draak, de schildpad, de Phoenix en de eenhoorn. (deze lijkt echter niks op een paard maar is meer een hond die je met een leeuw mixt). Ook kennen ze in Vietnam 5 elementen. Die ook eigenlijk in alles terug keren. Het gaat dan om vuur, aarde, water, hout en metaal. terwijl we door de 3de poort gaan komen we op een terrein waar niets meer is wat ruïnes en verder niet. Alleen de scheidingsmuren staan er nog maar ook deze zijn beschadigd. Alle scheidingsmuren hebben schade van o.a. kogels en bommen. Wanneer we door de vierde poort gaan staan we bij het huis van de moeder van de keizer. Een huis wat grotendeels in de westerse en deels in de vietnamesestijl is gebouwd. Hier zijn nog wat kleine ruimtes en tempels bij. Wanneer we door de vijfde poort komen is er niets meer over van het keizerlijkehuis wat hier gestaan heeft. Jammer maar het is niet anders. We kunnen nog wel in de kronigszaal kijken deze is nog intact/gerestaureerd. Er staat een troon op een ophoging maar verder is het niet heel bijzonder.

We verlaten de verboden stad/citadel en gaan naar de Thien Mu pagode. Deze pagode van 7 verdiepingen werd gebouwd nadat een edelman een dame zag zitten die leek op de hemelse dame, Thien Mu. We beklimmen de treden naar deze pagode en kunnen kijken hier rond naast de pagode staan er nog veel andere gebouwen en een grote tempel. Hier wonen dus ook monniken. In de tempel zelf moeten de schoenen uit. (Dit moesten we ook in de tempel bij de citadel.) Hier heeft ook de eerste monnik gewoont die zich als protest in de brand heeft gestoken nadat de president boedisme wou verbieden. Zijn auto waarmee hij naar Saigon is gereden staat hier dus ook.

We gaan een stukje varen op de parfum rivier. Waarom heet deze rivier nou zo nou dat komt omdat hij op zijn lange weg, hij ontstaat in Laos, veel erg lekker ruikende bloemen meeneemt. Alhoewel wij dat niet echt ruiken. Het is een korte boottocht. Wat ook maar goed is want ze willen van alles aan ons verkopen. Daar heb ik echt een hekel aan dat opdringerige gedrag.

We stappen weer in de bus en gaan naar de tombe van khain Dinh de eenerlaatse keizer van Vietnam. Deze heeft al laten bouwen toen hij nog in leven was maar heeft de voltooiing niet mogen mee maken aangezien hij al was overleden voordat de tombe klaar was. We mogen weer traplopen en hoe wel 100 treden omhoog in deze hitte. Gelukkig is alles in lagen gebouwd en kun je elke keer even op adem komen voordat je aan de volgende trappen reeks begint. Het is een mooie maar pompeuze tombe. Helemaal bovenin staat in het bovenste gebouw een standbeeld van Khai Dinh op een troon. 15 meter onder dit stanbeeld ligt Khai Dinh dan ook begraven. Wanneer we uit het bovenste gebouw komen krijgen we een adembenemend uitzicht te zien. P.s. Deze keizer heeft zelf nooit een zoon gehad. Door velen word gezegd dat hij homofiel was en daarom nooit geen kinderen heeft gemaakt. Hij heeft een kind geadopteerd wat van een generaal was en een van zijn concubines. Dit is natuurlijk nooit verteld en pas veel later aan het daglicht gekomen door geschriften.

We gaan verder naar een kleine tempel die door vrouwelijke monniken wordt geleid. Hier krijgen we eten maar alleen vegetarisch. Aangezien de ze nonnen geen vlees eten. Desondanks eten de meesten van ons lekker en iedereen heeft genoeg gehad. De middag is voor ons zelf ff zwemmen en vanavond de stad maar in! bij het paleis aan. Er zijn veel restauratie werkzaamheden bezig aangezien tijdens de oorlogen het paleis flink gebombardeerd is en veel vernietigd is. Ook de Fransen hebben nog geprobeerd om de zoveel mogelijk te slopen bij hun vertrek. We gaan door de eerste poort hier kwamen alle soldaten e.d. Het paleis heeft 4 poorten. Na de laatste poort mag alleen de keizer en zijn familie komen. De poort hiervoor wonen al zijn concubines. Al zijn vrouwen dus wat er wel een stuk of 500 konden zijn. We komen langs allerlei mooie poorten en kleine gebouwen die wel gespaard zijn. De kroningszaal, een paar tempels en het huis van de moeder van de keizer staan nog. Dit zijn de enige grote gebouwen die nog staan. We lopen via de buitenste ring langs de dikke wanden die deze paarse verbodenstad (zo ook wel genoemd, heeft wel wat van de verboden stad in China) elke keer doen we weer en stap dichter naar de binnenplaats. De poorten zijn erg mooi gemaakt en op elke port staan de bescherm dieren van Vietnam. De draak, de schildpad, de Phoenix en de eenhoorn. (deze lijkt echter niks op een paard maar is meer een hond die je met een leeuw mixt). Ook kennen ze in Vietnam 5 elementen. Die ook eigenlijk in alles terug keren. Het gaat dan om vuur, aarde, water, hout en metaal. terwijl we door de 3de poort gaan komen we op een terrein waar niets meer is wat ruïnes en verder niet. Alleen de scheidingsmuren staan er nog maar ook deze zijn beschadigd. Alle scheidingsmuren hebben schade van o.a. kogels en bommen. Wanneer we door de vierde poort gaan staan we bij het huis van de moeder van de keizer. Een huis wat grotendeels in de westerse en deels in de vietnamesestijl is gebouwd. Hier zijn nog wat kleine ruimtes en tempels bij. Wanneer we door de vijfde poort komen is er niets meer over van het keizerlijkehuis wat hier gestaan heeft. Jammer maar het is niet anders. We kunnen nog wel in de kroningszaal kijken deze is nog intact/gerestaureerd. Er staat een troon op een ophoging maar verder is het niet heel bijzonder.

We gaan verder naar een kleine tempel die door vrouwelijke monniken wordt geleid. Hier krijgen we eten maar alleen vegetarisch. Aangezien de ze nonnen geen vlees eten. Desondanks eten de meesten van ons lekker en iedereen heeft genoeg gehad. Oh ja tijdens de lunch komen we er achter dat alle stellen op aparte bedden liggen en dat wij op een tweepersoonsbed liggen. Hmmmm vreemd.

De middag is voor ons zelf. We gaan even zwemmen in het kleine zwembad wat bij het hotel hoort. Even snel een frisse duik.

Voor het avond eten gaan we da stad in en eindigen op dezelfde plek als waar we gisteren hebben gegeten. We zijn net aan het eten en het begint te onweren. Het gaat van kwaad naar ergen en wanneer we ons toetje op hebben knalt het zo hard dat de hele stad zonder stroom zit. Toch zijn de mensen hier niet erg onder de indruk. Wel komt al het bedienend personeel en de bar man op ons af met telefoons die als zaklamp fungeren. Ze bieden hun excuus aan en geven aan de ze geen idee hebben hoe lang als dit gaat duren. ( tot het stroom weer aan is dan, want het onweert vrolijk verder). Het stroom is er weer en wij besluiten om de gok maar te wagen en door het noodweer weer richting ons hotel te gaan. Net wanneer we voet buiten het restaurant zitten gaat het regenen. We lopen op een flink tempo (zo snel als onze teenslippers, weer en het verkeer het toe laten) maar desondanks zijn we doorweekt als we aankomen in het hotel. Wat ook geen minuut te vroeg is want het onweer barst weer los wanneer we op de kamer zijn.

Morgen gaan we op weg naar Hoi An!