Mui ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu Mui ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu

Mui ne

Door: Suzanne Vos

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

08 Oktober 2015 | Vietnam, Mui Ne

Nha Trang is een drukke lawaaierige stad. Desondanks slapen we goed. Alleen vroeg wakker. Na nog wat dommelen staan we op!

We gaan ontbijten maar er is geen yoghurt!! Das de eerste keer deze vakantie. Hmmmm nou ja.

We stappen in de bus en rijden voor half 9! We verlaten Nha Trang wat uitgeroepen is tot de badplaats van Vietnam. Dat weten de Russen dus ook. Het stikt hier van de Russen en van die oude mannen die een jonge Vietnamese bij zich hebben. In 2008 is de miss universe verkiezing hier geweest en dat is te zien want Nha Trang is wel de modernste stad die we tegen zijn gekomen sinds we in Vietnam zijn. Alles is aangepakt voor de verkiezing. Het nadeel van dit alles is dan ook dat Nha Trang best crimineel is. Er rijden natuurlijk veel brommers maar sommigen op sommigen rijden dan criminelen die wanneer ze langs je rijden je gouden ketting of oorbellen van je aftrekken. Gelukkig maken we dit niet mee.

We rijden een 45 minuten en komen door ..... Deze plek heeft 1 van de diepste baaien van Vietnam en werd door de jaren heen dus ook veel gebruikt. Eerst door de Vietnamezen zelf, daarna in de tijden van oorlog door de Chinezen, de Russen, de Fransen, de Amerikanen, de Japanners en nu is het eigenlijk niks bijzonders meer maar het is wel weer van de Vietnamezen. Het is nu gewoon een diepe baai.

We zien allemaal ondiepe water vlakken aan de kant van de weg. Dit is waar ...... Nu in Vietnam bekend om is. De zout winning. Dit zijn allemaal plekken waar water in opgeslagen wordt zodat men zout kan verkrijgen. 20 centimeter zoutwater erin en wachten tot het verdampt is.

We komen bij onze plas stop. Wanneer we achter de toilet gebouwen komen zien we een mega klimrots achtige constructie en we horen weer veel vogels. Dit is dus ook een constructie om zwaluwnestjes te verkrijgen. Bij onze stop is ook een winkel. Hier staat een bakje met 100 gram zwaluwnestjes erin prijs... 7.000.000 miljoen dong oftewel €280.

De wegen in Vietnam zijn niet al te best en dat weten ze ook. De hoofdweg van Noord naar Zuid de Highway 1 is een weg met slechte maar ook betere stukken. De gemiddelde snelheid die men hier kan rijden is 40 a 50 km per uur. Dus over een rit van 230 km doen we dus ook meer dan 4 uur. Nu heeft de regering besloten dat de wegen verbeterd moeten worden. Alleen zo logisch als de Vietnamezen zijn doen ze dat niet stuk voor stuk nee, de hele weg wordt bijna aangepakt! We rijden dus van de ene bouwput in de andere en dan zijn het ook nog tolwegen waar je gewoon voor betalen moet.

Buiten de steden mogen de mensen hun huis bouwen zonder dat ze de grond hoeven te kopen. Het nadeel hiervan is dat ze de Highway 1 aan het verbeteren maar ook aan het verbreden zijn staat jouw huis in de weg of igg een deel hiervan dan wordt er gewoon zonder pardon een deel van je huis of in het ergste geval je hele huis gesloopt.

We komen aan bij Mui ne en stoppen bij de zandduinen. Het zand is hier heel fijn. Als we de eerste duin hebben beklommen zien we allemaal zandduinen. Het is dat achter ons de zee ligt anders zouden we ons in de woestijn wanen. Dit zand wordt dus ook door leico gebruikt om lenzen mee te maken zo fijn is het.

We maken even een foto stop om naar de baai te kijken van Mui ne. Hier liggen veel vissers boten. Maar de lucht is niet te harden. Dus foto en snel de bus weer in.

We gaan verder om te kijken hoe ze vissaus maken. Dit gebeurd met ansjovis. Deze worden gevangen, deze moeten eerst drogen een dag of drie. In de zon natuurlijk naast de weg. Daarna komt het in een grote urn. Een laagje ansjovis laagje zout enzovoort. Daarna wordt er bamboe met stenen boven gelegd. De deksel gaat erop en dan wordt het in de zon gezet. En daar staat het 1 jaar te rotten! En de sappen die daaruit ontstaan is de vissaus. Dus ontbindingssappen met zout. De eerste lichting van deze saus kan toch wel snel 35 euro per liter opleveren. Eet smakelijk!

We trekken onze slippers uit en laten deze staan want we gaan door een beekje lopen. Erg mooi. Na een tijdje komen we bij een stijle helling. Die lopen we omhoog. Het is een beste beklimming. Maar we worden beloond met een prachtig uitzicht. We gaan aan de andere kant weer naar beneden. Een stijle afdaling. Maar met behulp van drie van onze heren komen we allemaal veilig naar beneden. We lopen nu langs een soort canyon. Weer door het water. Het is van A naar B en weer van B naar A maar nu slaan we de beklimming over. We lopen ongeveer 45 minuten een heerlijke verfrissende en leuke wandeling!

We gaan weer in de bus nu richting ons hotel. Een prachtig resort.

We krijgen allemaal een huisje met een grote douche met daarin een ligbad. Wanneer je de deur uit loopt bij de douch sta je bij de buiten douch! De kamer is groot met een bank een schrijftafel en een groot bed met klamboe er boven! Het terras bij het hotel heeft twee privé ligbedden! Het is een super lux en mooi hotel!

We gaan Mui Ne in om te eten we besluiten om heen te wandelen en terug met de taxi te gaan. De wandelen 35 minuten en komen bij een restaurant wat ons wel wat toe lijkt. Hier maar naar binnen. We gaan zitten bestellen en nu is het wachten en wachten en wachten en wachten en ja tegen 21:00 uur hebben we allemaal iets te eten we zaten er al om 19:30. Maar goed het smaakt prima! We doen nog wat boodschapjes (wat snaai spul) en nemen de taxi terug naar het hotel. Kosten 40.000 dong nog geen 2 euro! Das nog eens leuk.

We komen in ons huisje en alles is al klaar voor de nacht. Ze hebben hier namelijk een tuck in service. Je bed wordt open gevouwen, de klamboe gaat erom heen, de gordijnen worden gesloten en je krijgt een verhaaltje en iets lekker voor het slapen gaan!