Can Teu - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu Can Teu - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu

Can Teu

Door: Suzanne Vos

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

12 Oktober 2015 | Vietnam, Can Tho

Mekong delta we komen eraan! En tevens is dit onze echte laatste dag in Vietnam. Morgen gaan we naar Hong Kong.

We vertrekken om 8 uur dus das niet al te vroeg. Het is ongeveer 2,5 uur rijden voordat we aankomen bij de Mekong. We gaan bootje varen want ja dat hoort erbij als je naar de Mekong gaat.

We varen ongeveer 15 minuten en komen aan bij een klein fabriekje waar ze rijstvellen maken. Die ook om je loempia zitten. Ook maken ze hier pofrijst. We komen bij een dame, oh ja alles gaat hoer nog met de hand, die de rijstvellen maakt. Ze heeft voor haar een lap stof wat gespannen is boven een hitte bron. Naast haar staat een groot vat met daarin rijst en melk. Ze laat en lepelvol op het doek lopen en strijkt deze direct uit tot een soort pannenkoek. De deksel gaat erop en het vuur wordt opgestookt. Dit gebeurt met de halmen die om de rijst zitten deze worden gedroogd (meestal aan de kant van de weg) en worden dan als brandstof gebruikt. De deksel gaat er weer af na een 30 a 40 seconden. Ze steekt een soort liniaal onder het rijstvelletje en deze wordt opzij gelegd om af te koelen. Daarna komt het velletje op een grote mat te liggen deze leggen ze in de zon om te drogen. Klaar is je rijstvelletje. Wij zien een erg dunne variant maar de velletjes worden in allerlei diktes gemaakt.

Een deurtje verder (nou ja opening want deuren zijn hier niet) staan we bij een grote wok op een stookoven. De wok gemaakt van een B52 bommenwerper, daar smaakt alles het bete in als we het mogen geloven. De mensen hier geloven het wel want een wok gemaakt van een B52 bommenwerper kost op de markt toch al snel €700. In de wok zit zand uit de Mekong deze is heet heel heet. De man die het demonstreert voor ons doet rijst bij het zand. Nu gaat het snel de de inhoud wordt omgeroerd en binnen een paar seconden begint de rijst te poppen. Snel wordt de gehele inhoud in een zeef gedaan deze is heel fijn zo valt het zand terug in de wok en blijft de rijst achter. De rijst gaat nu nog een keer door een zeef en zo haalt men de vliesjes die nog om de rijst zaten er ook uit. Deze worden dan weer gebruikt als brandstof. Er staat nog een wok en hier zit een goedje in, iets van karamel en pinda's. De rijst wordt erbij in gegoten en even goed gemengd. Daarna komt het in een tweede wok en lopen twee mensen de hele tijd de rijst te mengen. Wanneer de rijst afgekoeld is gaat het in de vorm het wordt aangestampt en klaar zijn de zoete rijstsnacks. Die erg lekker zijn.

We verlaten dit fabriekje weer en gaan varen over de Mekong. Na een uurtje komen we aan bij onze lunch stop. Daar wil onze reisleider wel zien wie er van ons dapper is. In een kooi ligt een phyton. Metertje of 3 15 kilo zwaar. Wie wil hem vasthouden? Nou daar zeg ik geen nee tegen! Hoppa dat beest op men nek! Erg leuk om te doen. Minder leuk is dat de eigenaar van onze lunchplek de python hebben gevonden bij hun restaurant en dat hij in de pan zal eindigen. Nou moet ik toch ook even kwijt dat van de hele ploeg maar 1 man de python op zijn nek heeft gehad en wel 6 vrouwen!

Aan tafel! Er komt een olifant vis op tafel en deze is absoluut niet klein maar de naam zegt het al. We gaan loempia's eten maar dan wel de rauwe variant. Dus niet gefrituurd. Men neme een rijstvelletje een beetje sla komkommer een beetje munt en vis dit plaatst men op een rijstvel rollen maar en eet smakelijk! Heerlijk in combi met vissaus!

Na de lunch gaan we verder varen nog een uurtje over de Mekong tot we weer bij de bus zijn. Nu op naar het laatste hotel van Vietnam in Can Tho. Als we in de bus stappen zijn we dat er slecht weer aankomt en wanneer we Can Tho binnenrijden zien we de eerste poncho's al rijden. Dit is een voorteken dat er regen aankomt en ja hoor nog geen 5 minuten later hebben we regen!

Vanavond nog een afsluitend dinner morgen drijvende markt en daarna naar Saigon en naar het vliegveld.