Nah Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu Nah Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Suzanne Vos - WaarBenJij.nu

Nah Trang

Door: Suzanne Vos

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

06 Oktober 2015 | Vietnam, Nha Trang

Na een wat korte nacht verlaten we Quy Nhon weer we staan op om 5:20 lekker vroeg wanneer we in de lobby komen zien we al Vietnamezen die al weer wakker zijn en bezig met hun oefeningen.

Na het ontbijt gaan vetrekken we en voor 7 uur verlaat de bus Quy Nhon we gaan heuveltje rijden vandaag want we gaan de heuvels is. Wanneer we net een half uur onderweg zijn stopt de bus. Vanaf hier hebben we een geweldig uitzicht over de baai en alle vissers boten die hier liggen. Grote boten maar ook kleine ronde boten waar Vietnam bekend om is. We kunnen mooie foto's maken en gaan verder met onze reis.

Het is de bedoeling dat we door een tunnel gaan. Maar het blijkt dat die nog lang niet klaar is (terwijl hij al lang klaar moest zijn volgens de borden) dus we gaan via een bergpas. Dit duurt wat langer maar het uitzicht is wel mooi.

Wat opvalt in Vietnam is dat alles wat gedroogd moet worden gewoon op straat ligt. Rijst ligt gewoon op de rand van het asfalt. Je rijd er gewoon overheen want dat scheelt weer dorsen. Grashalmen ligt er te drogen velletjes rijstpapier wat om de loempia gaat. Alles wordt gedroogd op straat. Terwijl al het verkeer erlangs/overheen gaat.

We komen in de middag aan in Nha Thram. We gaan lunchen. Na de lunch gaan we naar de Poh Naghar tempel van het Cham imperium. Het bestaat uit 4 tempels die nog staan. Op de hoofdtempel staat Shiva omdat de Cham een Hindoestaans geloof hadden. De tempel is eerst gebouwd met veel goud ect. Maar nadat al dat goud gestolen werd en de tempel deels vernietigd is alles opnieuw gebouwd met rood steen omdat men dit niet zou stelen. Men weet tot de dag van vandaag nog niet hoe de stenen op elkaar blijven.

We vetlaten de tempel en gaan bootje varen door de baai van Nah trang. We varen een kleine 10 minuten en komen op een klein eiland waar 1500 mensen wonen. Hier is alles kleuterklas, basis onderwijs en voortgezet onderwijs. Om te studeren moeten ze wel naar het vaste land. We wandelen door de straten van dit eiland. We zien vissers die met hun netten bezig zijn en internet cafe's vol met kinderen. We worden overspoeld door luchtjes. Van heel vies tot heel lekkere luchtjes. Maar we vinden dat de druk bevolkte plekken last hebben van al die luchtjes. Na 20 minuten lopen zijn we aan de overkant. Nu mogen we in ronde bootjes terug varen naar onze boot. Het is een kort tochtje maar erg leuk om mee te maken. De bootjes zijn rond en erg onstabiel.

Wanneer we terug aan land zijn besluiten we om nog naar de Long Son Tempel te gaan. Dit hadden we anders morgen gedaan maar we zijn allemaal nog redelijk fris en fruitig en als we nu gaan mogen we morgen 45 minuten langer slapen. Ook wel lekker! We komen aan bij de tempel aankomen zien we bovenop een heuvel een mega grote boeddha staan! De grootste van Vietnam krijgen we te horen. Wel moeten we hier even 150 treden voor beklimmen in de hitte en brandende zon.
We gaan eerst naar de hoofdtempel. We moeten via een trap omhoog en dan rechtsaf naar de ingang van de tempel. Er is maar 1 route die je kunt lopen. Wanneer we voor de deur staan komt een beveiliger tegen ons staan te schelden dat we de schoenen uit moeten doen. Het staat nergens aangegeven en er is geen andere weg om bij de ingang te komen. Die zal wel chagrijnig zijn. Er komt een vrouwelijke beveiliger aan die net zo erg is. Wat een gezelligheid. Er blijkt ook in 1 keer een dresscode te zijn waar onze reisleiders ook niet van af weten en we mogen de tempel dus niet in. Nou ja dan niet!

We beginnen met de beklimming en komen eerst bij de liggende boeddha. Ook deze is heel groot. Op onze reis naar boven komen we ook langs een pagode met een bel erin en een monnik. Als je in de bel gaat zitten dan wordt deze drie keer aangeslagen en zegt de monnik een gebed dan zijn al je zonden weg. Hmmm oké. We klimmen toch eerst maar verder want we zijn er bijna. We zijn er en de zittende boeddha is prachtig. Hij is wit en zit op een sokkel die op een lotus bloem lijkt. In de stam van de lotus staan de afbeeldingen van de monniken die zichzelf in de brand hebben gestoken als protest.

We dalen weer af en gaan toch naar de pagode met de bel. Deze is zo groot dat je er makkelijk in kan zitten en dat doe ik dan ook. Het geluid is niet hard maar er het vibreert wel binnen de bel. Die ps helemaal behangen is met boodschappen van mensen over de hele wereld. Na drie gongs en gebedjes ben ik gereinigd van mijn zonden! Top! Op naar ons hotel!

De kamer lijkt geweldig maar wanneer we in het bad stappen blijkt dat deze los zit en dat levert wat problemen op met de stabiliteit. Verder slapen we voor het eerst apart deze vakantie twee bedden!

We gaan eten bij een strandtent aan de zee super mooi plekkie met lounge setjes en alles eropaan!

Morgen een drukke dag en daarna een rust dag.